VerN!EUWert Riet Okhuijzen vertelt over haar winnende idee

28 mei, 2020

Tijdens de campagne Word verN!EUWert is iedereen uitgedaagd om een goed idee in te zenden, om anders en slimmer te werken. Met aandacht voor ontwikkeling, technologie en op een innovatieve manieren te kijken naar de invulling van zorg en werk. Zo houden we zicht op de mogelijke technische en sociale innovaties om medewerkers voor te bereiden op de zorg van de toekomst.

In januari zijn er uit de 15 finalisten, 5 winnaars gekozen die een prijs van €10.000,- hebben ontvangen om hun ideeën te realiseren.

Eén van deze winnaars is Riet Okhuijzen met de Microgame handhygiëne. Met een game die speelbaar is op mobiel of computer, leert de medewerker op een ontspannende en uitdagende manier de principes en juiste volgorde van handhygiëne uit.
In een kort interview vertelt zij over haar ervaring als Word verN!EUWert en hoe het winnen van de prijs heeft bijgedragen aan het project.

 

Hoe heb je jouw tijd als verN!EUWert ervaren?

Ik vond het heel spannend om een video te maken, het was voor mij de eerste keer dat ik zoiets deed. Maar ja, toen had ik zoiets van “ach waarom ook niet”. Het is de eerste stap die je moet nemen. En na een paar keer wat opgenomen te hebben heb ik hem opgestuurd.

In eerste instantie was ik helemaal niet van plan om de game in te sturen. Dat kwam na aanleiding van een mail van Jan Pons, die vroeg “waarom stuur je hem niet in voor de prijsvraag?” Wij hadden tijdens de Summer School iets anders in gedachten, dat was de Digi coach, door één van mijn collega’s bedacht. In principe was dat het, tot dat Jan zei “kijk of je wat met de game kan” en zo is dat eigenlijk gaan lopen. Ik had zelf niet echt het idee erbij dat het een prijs zou gaan winnen, dus dat was voor mij een hele grote verassing.

Handhygiëne bleek ineens heel actueel met de coronacrisis. Welke invloed heeft dat op de uitrol van het project gehad?

De coronacrisis heeft er in eerste instantie geen invloed op gehad, het is algemeen bekend dat handhygiëne belangrijk is voor infectiepreventie en ook binnen onze instelling. Nu zijn er al allemaal e-learnings en zit ik zelf ook op de afdeling ‘leren en ontwikkelen’. Waar wij proberen zo leuk en fijn mogelijk leerstof aan te bieden aan onze collega’s. Dat kan door e-learning, die hadden we ook wel op het gebied van handhygiëne. Maar het is veel leuker om eens op een andere manier wat aan te bieden, wat informatie geeft maar ook wat plezier. Dat was eigenlijk de reden dat wij in contact kwamen met het bedrijf wat serious games ontwikkelt als leerdoel.

Op dat moment was er nog geen sprake van een pandemie, en aan de ene kant is het positief met betrekking tot de game. Maar aan de andere kant zorgt het ervoor dat het allemaal toch minder makkelijk te verwerken is. Doordat je elkaar niet kan zien gaat alles via Skype. Dus ja het heeft voordelen en nadelen. Het is natuurlijk heel actueel, maar het kwam voor de game iets te snel.

Hoe heeft het winnen van de prijs bijgedragen aan de uitrol van het project?

Bij een zorgorganisatie heb je altijd te maken met een financieel plaatje. En wat wij allemaal willen als afdeling, allemaal hele leuke ideeën, moet natuurlijk wel financieel haalbaar zijn. En wat het geval is, is dat dat nou net wat lastiger ligt. We hebben hem wel ingediend tijdens de begroting, maar als er gesneden moet worden snijden ze daarin. Of het er echt was gekomen zonder de prijsvraag, dat betwijfel ik. Dit is een mooie manier om hem toch te ontwikkelen voor De Zellingen, en wie weet voor meer zorginstanties.

Is de game ook beschikbaar voor andere organisaties?

Zoals het nu is, zijn we in overleg met het IT bedrijf. Die heeft in de coronatijd de game vrijgegeven. Dus iedereen binnen zorginstellingen kan hem op dit ogenblik, tot 1 juni, spelen en bekijken. De aanpassingen die er nu inkomen worden inderdaad echt voor zorginstellingen gemaakt en we zijn ook bezig om te kijken of er een stuk in kan met betrekking tot het coronavirus ook voor de zorginstellingen. Dat wordt samen bekeken met het Reinier de Graaf ziekenhuis die de ontwerper van deze game is. Ik heb de game namelijk niet zelf ontworpen, dat hebben zij gedaan en wij passen hem aan voor de zorginstellingen. Dus het idee voor de toekomst is zeker dat andere zorginstanties hier gebruik van maken.

 

Bekijk hier de video pitch van Riet Okhuijzen

Headerphoto:

Elke maand zien hoe we samenwerken? Geef je op voor de nieuwsbrief.