Innovatie start in de wachtkamer

15 juli, 2020
VERANDEREN & VERNIEUWEN

Tijdens de campagne Word verN!EUWert is iedereen uitgedaagd om een goed idee in te zenden, om anders en slimmer te werken. Met aandacht voor ontwikkeling, technologie en op een innovatieve manier te kijken naar de invulling van zorg en werk. Zo houden we zicht op de mogelijke technische en sociale innovaties om medewerkers voor te bereiden op de zorg van de toekomst.

In januari zijn uit de 15 finalisten, 5 winnaars gekozen die een prijs van €10.000,- hebben ontvangen om hun ideeën te realiseren.

Trainee klinische informatica in het Maasstad ziekenhuis Sade Faneyte won met haar idee om de wachttijd slimmer in te zetten. Want onderzoek heeft aangetoond dat een betere wachttijdbeleving bijdraagt aan een hogere patiënttevredenheid. We spraken Sade over de voortgang van het project en hoe het winnen van de prijs daaraan heeft bijgedragen.

“Ik had meegedaan aan de eHealth Summerschool. Daar leerden we onder andere over hoe je moet pitchen en er werd een video van opgenomen. Die video heb ik ingezonden. ” vertelt Sade.

“Het winnen van de Word verN!EUWert prijs heeft bijgedragen aan de zichtbaarheid en draagkracht binnen de organisatie. Bij de finale was een bestuurder van mijn ziekenhuis aanwezig, die kreeg het ook meteen mee en dat zorgt toch voor extra steun. Er kwamen ook veel reacties van enthousiaste collega’s die wilden samenwerken en erg benieuwd waren naar hoe ik het zou aanpakken.”

Het uitgangspunt van innovatie in de wachtkamer is het bereiken van waardevolle interactie tussen de zorgverlener en de patiënt.

“Mijn idee gaat over het innoveren van de wachtkamerbeleving. Niet zozeer de wachtkamer fysiek, maar hoe kun je ervoor zorgen dat de wachttijd en het proces daaromheen, bijdraagt aan het bezoek aan het ziekenhuis en aan de leefwereld van de patiënt. Bijvoorbeeld door een patiënt meer voor te bereiden op een consult of op het gebied van patiënteducatie. Het gaat over hoe de wachttijd bijdraagt aan een positieve beleving van onze dienstverlening in het ziekenhuis,” aldus Sade.

Het idee van Sade is nu nog een concept, onderzoek moet aantonen wat het uiteindelijk gaat worden. Vlak voordat ze zouden beginnen aan het eerste onderzoek, kwam de coronacrisis. Dit vroeg om een andere aanpak, maar bracht ook nieuwe invalshoeken. Sade vertelt, “We wilden een behoefteonderzoek doen om te kijken wat er leeft bij de patiënten, waar denken ze aan en waar hebben ze behoefte aan? Dat zouden we organiseren in de wachtkamers zelf, maar door de coronamaatregelen kwam er niemand meer. Wat je ziet is dat het proces van patiënt en hoe wij zorg leveren verandert doordat we veel digitaal op afstand doen. Daarmee is het wachtproces ook veranderd. Patiënten mogen niet meer een half uur in de wachtkamer zitten, maar pas vijf minuten van tevoren aankomen. Attributen die fysiek in de wachtkamer lagen zijn ook weg in verband met hygiëne. Zowel de fysieke als de emotionele setting is veranderd. Het is interessant voor dit project om te kijken hoe we hier een andere draai aan kunnen geven.”

“We beginnen met het behoefteonderzoek en deze input willen we dan meenemen als startpunt voor wat we intern gaan vragen. Het tweede deel vindt plaats op de poli’s, daar willen we een interventie gaan plaatsen. Denk aan een bord waar mensen hun input kunnen achterlaten. Daarnaast zijn we aan het kijken of we het digitaal kunnen uitzetten vanwege de vele consulten die nu via beeldbellen gaan. Wellicht kunnen we iets organiseren in de tijd dat zij zich voorbereiden op dat consult.”

“Het is lastig om het gesprek te starten als je de patiënten alleen vraagt wat hun behoefte is tijdens het wachten. Daarom beginnen we breed. We vragen naar de ervaring en hun kijk naar ziekenhuizen en hoe dat allemaal is veranderd met de digitale middelen in deze tijd. Op die manier zien we of er een bepaald thema speelt. Vandaaruit kunnen we iets ontwikkelen dat mensen kunnen gebruiken tijdens die wachttijd en wat bijdraagt aan een betere beleving,” voegt Sade toe.

Veel collega’s willen een bijdrage leveren aan het project. Sade vertelt hoe belangrijk het is om mensen vanaf het begin aan te haken in de organisatie, “Ik heb goed gekeken naar aansluiting bij bestaande projecten binnen de organisatie. Zo is er  een team wat zich bezighoudt met informatievoorziening over digitale ziekenhuizen naar de patiënt toe. Zij zijn  op zoek naar een serviceconcept om hun patiënten beter te ondersteunen. Op die manier ben ik binnen onze organisatie opzoek gegaan naar wie waar mee bezig is en waar we kunnen samenwerken en elkaar kunnen versterken.”

Bekijk hier de pitch van Sade

Headerphoto:

Elke maand zien hoe we samenwerken? Geef je op voor de nieuwsbrief.