Minder personele inzet doorsociale en technologische innovatie

27 september, 2022
ARBEIDSMARKTINFORMATIE

Arbeidsbesparende innovaties zijn een belangrijke antwoord op de personeelstekorten in de zorg. Met de RAAT+DAAD werken we in de regio samen om zoveel mogelijk medewerkers beschikbaar te hebben en houden voor de zorg. Mooi voorbeeld is Lelie zorggroep die met technologie 12 % meer cliënten helpen.  

Lelie zorggroep heeft 12 procent meer cliënten (per fte) kunnen helpen dankzij de inzet van technologie die zorg op afstand mogelijk maakt. Zij maakt sinds 2020 gebruik van verschillende tools voor zorg op afstand, van beeldbellen tot gps-trackers en andere sensoren. Het aantal cliënten per voltijdbaan (fte) in de thuiszorg steeg van 5,66 in 2020 naar 6,34 in 2021. In het bericht van Lelie Zorggroep staat dat de cijfers komen uit een periode waarin er ook veel verzuim was vanwege het coronavirus. Bij een lager verzuim zou de doelmatigheidswinst nog groter zijn geweest. De verwachting is daarom dat het aantal cliënten per fte nog verder kan stijgen. 

Inmiddels is het percentage cliënten dat zorg op afstand ontvangt verder gestegen tot ruim 40 procent. Bij de intakegesprekken met nieuwe cliënten wordt standaard gekeken of en welke innovatieve middelen ingezet kunnen worden bij deze cliënt. De verwachting is dat dit percentage de komende tijd verder zal stijgen en daarmee het moment waarop een cliënt dagelijks afhankelijk is van bezoek aan huis door een zorgverlener steeds verder kan worden uitgesteld. Dit verlicht de druk op de zorg. “De resultaten laten zien dat de inzet van virtuele zorg een van de belangrijke kansen is om de kloof tussen de zorgvraag en het zorgaanbod te dichten”, zegt Hendrik Jan van den Berg, bestuurder bij Lelie zorggroep.  

Lees voor meer informatie: Lelie zorggroep helpt structureel meer cliënten dankzij VirtueleThuiszorg.

Headerphoto:

Elke maand zien hoe we samenwerken? Geef je op voor de nieuwsbrief.