Het project VR-verkenning komt voort uit het traject ‘Vrij denken over begeleiding’ (georganiseerd door deRotterdamseZorg en WZW) waarin 3 alternatieve vormen van begeleiding zijn bedacht door 25 zorg-, welzijn- en onderwijsorganisaties. Die stellen organisaties in staat om met de huidige begeleidingscapaciteit een toenemende begeleidingsvraag op te vangen met minimaal gelijkblijvende kwaliteit. De inzet van VR is één van de gekozen ideeën om mee aan de slag te gaan vanuit dit projectvoorstel.
Dit project onderzoekt samen met zorg- en onderwijsorganisaties waar kansen liggen voor de inzet van VR in het leerproces van studenten én welke bestaande VR-toepassingen hierop kunnen inspelen. Inzet van VR geeft de leersituatie zo vorm dat het de leerefficiëntie verhoogt. Daardoor zijn zorg-, welzijn- en onderwijsorganisaties in staat om de begeleidingscapaciteit te vergroten.
Het traject is een samenwerking tussen werkgeversorganisaties deRotterdamseZorg, WZW, WGV Zorg en Welzijn, Utrechtzorg en Flever.