500.000 stappen gezet met vitaliteitschallenge Phileas

Gezonde betrokken medewerkers, wie wil dat nou niet? Met dit uitgangspunt gingen op 14 februari jongstleden 50 professionals uit 5 zorgorganisaties van start met de vitaliteitschallenge Phileas. Via een app worden de deelnemers uitgedaagd om zich te verdiepen in de wereld van voeding, beweging en ontspanning. Het laat ze zien hoe makkelijk en leuk een gezonde leefstijl is.

Inmiddels zijn de deelnemers bijna 90 dagen bezig en doen ze nog allemaal, zelfs tijdens de coronacrisis, mee met de challenge! In totaal hebben de deelnemers samen ruim een half miljoen stappen gezet en ze zijn dus nog niet klaar. Ook hebben ze al 12 uitdagende challenges gespeeld, zoals het figuurlijk beklimmen van de Eiffeltoren (hetzelfde aantal traptredes als de Eiffeltoren lopen). Op 18 mei aanstaande is de strijd gestreden en de challenge afgerond. Dan wordt bekend welk team de cup gewonnen heeft en wat vervolgmogelijkheden zijn!

Lees hieronder hoe drie deelnemers de vitaliteitschallenge Phileas tot nu toe beleven:

“De knop is om!“

Rijka, 44 jaar, werkzaam bij Pameijer:
“Ik doe mee met de vitaliteitschallenge omdat ik meer balans moet krijgen tussen werk en privé. Doordat deze balans niet op orde is, ben ik te zwaar en beweeg ik te weinig.
Ik wil goed voor mezelf zorgen door tijd vrij te maken voor meer beweging en gezondere voeding. Afvallen is geen doel op zich, maar natuurlijk wel heel mooi meegenomen.
De wedstrijd gaat mij tot nu toe goed af! Ik ben een week voor aanvang van het traject zelf al begonnen en ik merk nu het traject gestart is, dat de knop echt om is. Ik maak andere keuzes en voel me daar heel goed bij. Het gevoel van ‘big brother is watching you’ is voor mij een goede motivator.
Ik heb in mijn omgeving heel bewust verteld dat ik deelnemer ben in dit traject. Iedereen is super enthousiast en dat maakt mij ook weer enthousiast. Sommigen zeggen ook al écht verschil aan mij te zien (afvallen) of te merken (humeur), dus dat is super fijn om terug te horen! Dat geeft mij weer motivatie om sommige dingen niet of juist wel te doen.”

“Het is een super leuke ervaring een aanrader voor iedereen die zich fitter wil voelen”

Joyce, 34 jaar werkzaam bij stichting Middin
“Mijn doelen zijn fitter worden en gezonder en regelmatiger eten. Doordat ik gestopt was met roken waren er behoorlijk wat kilo’s aangekomen en deze wil ik heel graag weer kwijt.
Daarnaast nam ik niet de tijd om voor mezelf iets te eten klaar te maken of kwam er steeds wel weer iets tussen, waardoor ik in de avond dan ging snaaien. Ook schoot door de onregelmatige tijden die ik werk het sporten erbij in, stelde het vaak uit, of had wel weer een excuus om die dag lekker niks te doen.
Op dit moment zit ik weer goed in de wedstrijd, ik had even een dipje. De kilo’s gingen er op een gegeven moment niet zo snel meer af waardoor ik weer in mijn oude patroon viel. Door een gesprek met de coach, heb ik weer de motivatie gevonden. Als ik niet hoeft te werken loop ik in de avond 1,5 uur, want ik ben wel zo fanatiek dat ik mijn stappendoel wil behalen voor die week.
Wat ik vooral aan Phileas heel leuk vind, is dat je tips krijgt en de challenges waardoor je extra gemotiveerd wordt. Vooral de food challenges vind ik zelf heel leuk, iedereen wil natuurlijk het lekkerste gerecht klaarmaken en daar punten voor krijgen.
Nu met Corona zijn sommige challenges ietwat lastiger uit te voeren. Bij een challenges werd bijvoorbeeld gevraagd om een foto te maken op het strand.
Het is een super leuke ervaring een aanrader voor iedereen die zich fitter wil voelen en zijn levensstijl wilt veranderen.”

“Ik zit fanatiek in de wedstrijd. Ik moet elke dag mijn stappen halen dus loop ik tijdens het telefoneren.”

Corné, werkzaam bij Albeda Zorgcollege
“Mijn doel is om 10 kg af te vallen en meer structureel te bewegen. Ik zit fanatiek in de wedstrijd. Ik moet elke dag mijn stappen halen dus loop ik tijdens het telefoneren. Ook ben ik mij meer bewust geworden van hoeveel ik beweeg.
Ik vind het leuk om te zien dat mijn spotieve houding aanstekelijk is voor mijn omgeving. Ik kies nu bijvoorbeeld altijd voor de trap ipv de lift. Zo was er een keer dat de hele familie mee liep de trap op omdat ze het anders ongezellig vonden. En om stappen te verzamelen wisselen mijn vriendin en ik nu al lopend nieuwtjes met elkaar uit.”