VerN!EUWerts Hanneke en Tessa vertellen over hun @t home scoliose screening

26 juni, 2020
VERANDEREN & VERNIEUWEN

Tijdens de campagne Word verN!EUWert is iedereen uitgedaagd om een goed idee in te zenden, om anders en slimmer te werken. Met aandacht voor ontwikkeling, technologie en op een innovatieve manier te kijken naar de invulling van zorg en werk. Zo houden we zicht op de mogelijke technische en sociale innovaties om medewerkers voor te bereiden op de zorg van de toekomst.

In januari zijn uit de 15 finalisten, 5 winnaars gekozen die een prijs van €10.000,- hebben ontvangen om hun ideeën te realiseren.

Orthopedisch chirurg Hanneke en healthcare designer Tessa wonnen met hun zelfontwikkelde product: de @t home scoliose screening. Met de Scolioscoop kunnen ouders hun kind thuis zelf testen op scoliose, een vergroeiing van de rug. We spraken ze over hun ervaringen als Word verN!EUWert, hoe het winnen van de prijs heeft bijgedragen en over het proces van hun project.

Hanneke en Tessa hebben samen de Scolioscoop ontwikkeld.  Waarbij Hanneke zich buigt over het wetenschappelijke gedeelte en Tessa zich bezighoudt met het product en het commerciële gedeelte.

“Het winnen van de Word verN!EUWert prijs heeft gezorgd voor een stap naar professionalisering en bracht ons sneller bij  de realisatie. Het heeft een kickstart aan het project gegeven,” vertelt Tessa. “Dat we nu ook budget hebben maakt dat we beslissingen kunnen nemen. Bijvoorbeeld dat we net een cursus CE-markering hebben afgerond en dat stelt ons in staat om het product in september CE-te markeren. CE-markering geeft aan dat het product voldoet aan wettelijke eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Dat zijn dingen die zonder subsidie moeilijker zijn om te doen.”

Met de Scolioscoop kunnen ouders zelf scoliose bij hun kinderen detecteren zodat dit vroeg kan worden vastgesteld. “Daardoor kunnen we onze behandeling aanpassen”, vertelt Hanneke. “Het zorgt ervoor dat ons meer richten op vroegtijdige detectie. Daardoor is een operatie vaak (nog) niet nodig en kunnen we nog veel doen met fysiotherapie en bracebehandeling. Daarbij genereert de Scolioscoop een stukje awareness van de hele aandoening scoliose, omdat het toch bij 2-tot 4% bij de bevolking voorkomt.”

Het uiteindelijke doel is dat ieder kind toegang heeft tot de test, maar daar zitten nog wat uitdagingen. “Onze ambitie is dat het een bevolkingsonderzoek wordt. Maar dat is lastig te realiseren in verband met  de nieuwe privacywetgeving, we kunnen niet zomaar een database opstarten of toegang krijgen tot de data om het product op te sturen. Dat moet je allemaal officieel doen, daar zit de grote uitdaging,” vertelt Tessa.  “Het is ook de uitdaging om ervoor te zorgen dat de ouders die een zelftest toegestuurd krijgen ook snappen wat ze moeten doen en het belang ervan inzien. Zodat ze het ook gaan gebruiken, ” voegt Hanneke toe.

Het bereiken van hun uiteindelijke doel vergt nog wat tijd, ongeveer vijf jaar om het grootschalig te implementeren. Dit betekent niet dat er tot die tijd geen gebruik van het product kan worden gemaakt. Tessa vertelt, “in theorie zouden we het in september mogen verkopen, als we de CE-markering hebben. Maar aangezien dat niet ons einddoel is, hopen we dat we volgend jaar de pilots hebben gedaan. Dat 50 gezinnen dit getest hebben. ”

“Het is niet een proces wat van zelf loopt, het is echt iets wat constant aandacht nodig heeft. Je moet volhouden en niet bij de eerste dichte deur omkeren,” vertelt Hanneke.

Hanneke en Tessa zien tegenslagen niet als iets negatiefs. “Dat is ook onze kracht. Als dingen niet gaan zoals we hopen zien we die niet als een teleurstelling maar als iets waar we weer veel van kunnen leren,” aldus Hanneke.

Tessa gaat verder, “ik denk dat de lancering voor ons echt een dingetje is, dat is niet makkelijk. Daarom zijn we ook zo blij met Word verN!EUWert. Dat heeft er mee te maken dat wat we doen, preventie, lastig te financieren is.”

“Wat eigenlijk heel raar is. Het is heel tegenstrijdig dat je zo’n eenvoudig goed idee zo moeilijk aan de man krijgt,” voegt Hanneke toe.

“Dus als iemand nog ideeën heeft, alle hulp is welkom. Dat is ook iets is wat je moet leren, openstaan voor andere meningen, inzichten en hulp. Want je kunt het niet in je eentje,” aldus Tessa.

Heb jij een idee voor Hanneke en Tessa? Neem dan contact op via: info@productzaken.com

Bekijk hier de video pitch van Hanneke en Tessa.

Headerphoto:

Elke maand zien hoe we samenwerken? Geef je op voor de nieuwsbrief.