Inzichtenonderzoek jonge zorgprofessionals

Momenteel is er een hoge uitstroom onder jonge zorgprofessionals, daarom is er binnen deRotterdamseZorg een onderzoek gestart. Met als gedachte dat de uitstroom omlaag moet, moet het behoud omhoog. Daarom hebben wij geen uitstroom onderzoek, maar een inzichtenonderzoek opgesteld.

Binnen dit inzichtenonderzoek gaan we kijken wat de concrete behoeftes zijn van de jonge zorgprofessionals om hen te behouden in de zorg, waarbij vorige onderzoeken zijn gebruikt als aanleiding. In de eerder gedane onderzoeken kwamen vooral veel termen naar voren, zoals uitval door hoge werkdruk, angst en stress, en behoud door groeimogelijkheden etc. Deze termen willen wij graag vertalen in concrete behoeftes die we alleen goed kunnen formuleren door in gesprek te gaan met de doelgroep. De uitkomst zal worden ingezet in ons nieuwe programma “Sterke start: integratie onderwijs en zorg”, waarbij onder andere meer leerwerktrajecten worden aangeboden en meer begeleiding wordt gefaciliteerd voor startende zorgprofessionals.

Dit alles heeft geleid tot het idee van het opzetten van focusgroepen. We zullen hierbij in verschillende organisaties binnen verschillende sectoren, met ongeveer 5 jonge zorgprofessionals <25 jaar, in gesprek gaan over hun invulling van deze termen en concrete behoeftes.

Luister de podcast.

Headerphoto:

MEER PROJECTEN IN ONTWIKKELING

LEREN & ONTWIKKELEN
21 mrt 2023

VR-verkenning

Het project VR-verkenning komt voort uit het traject ‘Vrij denken over begeleidi …

MODERN WERKEN EN BEHOUDEN
25 mei 2021

Regionaal VAR netwerk Rotterdam – Rijnmond

Verpleegkundigen en verzorgenden behouden voor de zorg door het vergroten van ze …

VERANDEREN & VERNIEUWEN
12 mrt 2024

Samenwerking informele zorg

Vanuit de huidige ontwikkelingen in de zorg wordt de samenwerking met informele …

WERVEN & TOELEIDEN
23 jan 2019

Regionaal Contactpunt

Wat betekent werken in de zorg eigenlijk echt? Wat kan je doen? Welke opleiding …

Elke maand zien hoe we samenwerken? Geef je op voor de nieuwsbrief.